רכישת מנוי
כניסה
X

קורס טיס בחיל האוויר

במאמר זה ננסה לענות על השאלות המעסיקות כל מלש"ב שחיל האוויר על מטוסיו קורצים לו, נסקור את קורס הטיס, מה צריך כדי להיות טייס בחיל האוויר, איך אתה יכול להיות להיות טייס בצבא ועוד. בין השאר נדון במיונים ובהכנות למיוני קורס טיס הנערכים ביחידת הרפואה האווירית של חלי האוויר, הלא היא ירפ"א, ונסקור את שלבי קורס טיס ובהם מכין, בסיסי, ראשוני, שנת השכלה ומתקדם.
להיות טייס בחיל האוויר הישראלי הוא אתגר גדול ומשימה מכובדת, המצריכה מסירות, כושר פיזי ונפשי גבוהים והתמדה. התהליך להפוך לטייס מתחיל בבחינת קבלה מרובת שלבים, הכוללת מיונים פיזיים ונפשיים, ובדיקות רפואיות קפדניות. רק אחוז קטן מהמתמיינים מגיעים לקורס הטיס המפורסם והמאתגר. קורס הטיס כולל מספר שלבים: לאחר סיום הקורס, הטייסים יכולים למלא מגוון תפקידים בחיל האוויר, כולל טייס קרב, טייס תובלה, טייס מסוקים, ואף תפקידים בתחום הניהול והאסטרטגיה. ההכשרה המקיפה שהם עוברים מכינה אותם למגוון רחב של תרחישים ומאפשרת להם להיות מוכנים לכל משימה. הדרך להיות טייס בחיל האוויר אינה פשוטה, אך היא מציעה חוויות ייחודיות ומקצוע מלא בגאווה ואחוות לוחמים.

האם קורס טיס דורש מיון?

ניתן להתקבל לקורס טייס אך ורק אחרי השלמה של כל תהליכי המיון הכוללים בין השאר מבחנים פסיכומטריים מבחני סימולטור פגישה עם פסיכולוג בדיקות רפואיות וכמובן בסוף מסלול המיון - הגיבוש הידוע. חשוב להבין שאין חובת הצלחה במיונים אך כל מי שמוזמן למיוני קורס טייס צריך להתייצב ולעבור לפחות את השלב הראשון. במידה ועברת בהצלחה את כל השלבים תוכל לפרוש ולא להגיע לקורס.

האם יש מכסה מסוימת למספר הבנות שיכולות להתקבל לקורס טיס?

אין מכסה מרבית למספר הבנות היכולות להתקבל לקורס טיס, חיל האוויר ישמח ככל שבנות נוספות יצטרפו למיונים ולקורס. להבדיל מבנים, המיון לבנות הינו התנדבותי ולכן ניתן לוותר עליו בכל שלב, אך שימו לב, לאחר חתימת ויתור על קורס טיס לא ניתן לחזור ולהמשיך להתמיין לקורס.

האם ישנם הבדלים בין הבנים לבנות בגיבוש לקורס טיס?

תנאי הקבלה לבנות ובנים זהים בכל הפרמטרים אך לבנות יש יתרון קל בתהליך המיון. בחיל האוויר הבינו מזמן שהדרך לשוויון הזדמנויות עוברת ביצירת עדיפות לקבוצות שקופחו בעבר, וכך, בנות הנמצאות בשלבי קדם גיוס ומיונים יכולות להתמיין למגוון תפקידים והמיון לקורס טיס לא נועל את האפשרויות האחרות. לבנים לעומת זאת קיימת עדיין מגבלה והם לא יכולים להתמיין לתפקידים אחרים כל עוד הם נמצאים בשלבי המיון לטיס.

האם ניתן להתמיין לטיס גם אם אני מרכיב משקפיים?

אפשר להתמיין לטיס גם אם אתה מרכיב משקפיים, ויותר מכך, מכיוון שמערכות המטוס המודרניות מנגישות את המידע באופן ברור יותר, חיל האוויר הולך לקראת מרכיבי המשקפיים ומגמיש את הקריטריונים. נכון לזמן כתיבת שורות אלה מרכיבי משקפיים עד מספר 2.25 יזכו בהזדמנות להתקבל לקורס הטיס הנחשק.

האם צריך אישור מההורים כדי להתמיין לקורס טייס?

אישור הורים אינו שונה בין טיס לבין מקצועות לוחמה אחרים בצבא, ולפיכך, אם אתה עונה לקריטריון הדורש אישור הורים, תתבקש להציג אישור כזה גם כדי להתקבל לקורס טיס. באופן כללי, כל בן ובת יחידים מחויבים בחתימת ההורים על טופס הבקשה להתנדבות לשירות קרבי, כולל קורס טיס. במקרה של משפחות בהן אין קשר עם אחד או יותר מההורים או בהורות משותפת ויש קושי להגיע למיט"ב, מאפשר הצבא להביא אישור נפרד מכל אחד מההורים בתנאי שהוא חתום על ידי עורך דין אזרחי.

מהו השלב האחרון בקורס טיס שבו עדיין מתבצעת הדחה?

שלב ההכשרה המתקדמת, השלב השלישי בקורס הטיס, מתקיים במהלך השנה השנייה. בשלב זה, הטייסים לומדים טיסה מתקדמת, כולל טיסה במטוסי קרב. הדחות בשלב זה מתבצעות על פי מספר קריטריונים, כולל הישגים אקדמיים, מיומנויות טיסה, ויכולת פיזית. לאחר שלב ההכשרה המתקדמת, הטייסים ממשיכים לשלב ההכשרה המבצעית. בשלב זה, הם לומדים טיסה מבצעית, כולל טיסה במטוסי קרב במסגרת משימות מבצעיות. הדחות בשלב זה מתבצעות באופן נדיר, אך הן יכולות להתרחש במקרים של בעיות משמעת או ביצועים. לפיכך, השלב האחרון בקורס טיס שבו עדיין מתבצעת הדחה הוא שלב ההכשרה המתקדמת.

איזה מבדקים צריך לעבור לפני קורס טיס?

מבחני המיון לקורס טיס כוללים ארבעה שלבים. השלב הראשון הנקרא גם ירפ"א א'1 כולל מבחן פסיכומטרי ומבחן סימולטור ראשון. השלב השני ירפ"א א'2 כולל את מבחן 300 השאלות ואת מבחן הסימולטור שני. השלב השלישי ירפ"א ב' כולל ראיון עם פסיכולוג ובדיקות רפואיות הנערכות בנפרד. לאחרונה נערך המפגש עם הפסיכולוג בזום. גיבוש הטיס שהוא השלב האחרון כולל משימות פיזיות, משימות צוות ומשימות מנהיגות. המועמדים שעוברים בהצלחה את כל ארבעת השלבים מתקבלים לקורס טיס.

כמה זמן אורך קורס טיס?

קורס הטיס נמשך כשלוש שנים. הקורס מחולק לשישה שלבים, כאשר כל שלב נמשך כחצי שנה. שלבי הקורס הם כדלקמן: שלב מכין, שלב זה נמשך כחודשיים, ובמהלכו מקבלים החניכים הכשרה בסיסית בתחומים שונים, כגון כושר גופני, ניווט, מודיעין ואווירונאוטיקה. שלב בסיסי, שלב זה נמשך כשנה, ובמהלכו לומדים החניכים את היסודות של הטיסה, כגון מבנה המטוס, מערכות המטוס, תורת הטיסה ומיומנויות טיסה בסיסיות. שלב מיון, שלב זה נמשך כשנה, ובמהלכו מתמקדים החניכים בהכשרה לטיסה מתקדמת, כגון טיסה בשעות הלילה, טיסה במזג אוויר קשה וטיסה מבצעית. שלב הסמכה, שלב זה נמשך כשנה, ובמהלכו מסיימים החניכים את ההכשרה הטכנית והמבצעית, ומקבלים את הסמכת הטייס. בסיום הקורס, החניכים מוסמכים כטייסים קרב, מסוקים או תובלה, ומשובצים ליחידות השונות בחיל האוויר הישראלי.
לסיכום המאמר נסקור את התפקידים אותם ניתן לקבל בסיום הקורס והיכן משרתים הבוגרים. כתלות במגמה אפשר לסיים כטייס קרב - טייס מטוסי קרב, המשתתף במשימות מבצעיות, כגון תקיפה, הפצצה, סיור, הגנה אווירית, ועוד. טייס תובלה - טייס מטוסי תובלה, המשתתף במשימות תובלה אווירית, כגון הובלת חיילים, ציוד, ותחמושת. טייס מסוקים - משתתף במשימות מגוונות, כגון חילוץ והצלה, סיוע הומניטרי, לוחמה אווירית קרקעית, ועוד. כמו כן אפשר לסיים את הקורס בתפקידי ניווט, נווט קרב - קצין האחראי על ניווט המטוס במשימות מבצעיות או נווט תובלה - קצין האחראי על ניווט המטוס במשימות תובלה אווירית. התפקיד האחרון הוא מכונן אוויר - קצין האחראי על הפעלת מערכות המטוס במהלך הטיסה.
בסיסי חיל האוויר והטייסות פרוסים בכל רחבי הארץ. בצפון רמת דוד (כנף 1), במרכז הארץ פלמחים (בח"א 30), תל נוף (בח"א 8) וחצור (כנף 4) ובדרום חצרים (בח"א 6), נבטים (בח"א 28), רמון (כנף 25) ועובדה (בח"א 10).
מסע של אלף מילין... כן כן, מתחילים בצעד קטן והצעד שלך בשלב הזה הוא הכנה, עוד הכנה ועוד הכנה. כחלק מההכנות לקראת מיוני טיס אנו מציעים הכנה לסימולטור הטיסה אותו תפגוש ביום הראשון שלך בירפ"א. הסימולטור מכין את המועמדים ברמת דיוק גבוהה מאוד ואחוזי ההצלחה שלו מדהימים.
קריאה נוספת שלבי קורס הטיס
לחץ כאן להרשמה