רכישת מנוי
כניסה
X

גיבוש טיס

גיבוש טיס הוא מבחן מיון לתפקיד טייסי קרב, תובלה ומסוקים בצה"ל. הגיבוש נמשך חמישה ימים, במהלכו נבחנים המועמדים על פי מגוון פרמטרים, הכוללים כושר גופני, יכולת מנהיגות, כושר פתרון בעיות, יכולת עבודה בצוות ויכולת עמידה בלחץ. גיבוש טיס הוא הגיבוש הארוך ביותר בצה"ל, והוא נחשב לאחד הגיבושים הקשים ביותר. הגיבוש כולל מגוון משימות פיזיות, מנטאליות וחברתיות, אשר מאתגרות את המועמדים עד קצה גבול יכולתם. כדי להצליח בגיבוש טיס, חשוב להיות בכושר גופני מצוין, בעל יכולות מנהיגות, פתרון בעיות ועבודה בצוות, וכן להיות מסוגל לעמוד בלחץ.
מספר המשתתפים בגיבוש טיס משתנה מעט משנה לשנה, בהתאם לצרכים של חיל האוויר. מתוך כעשרת אלפי מתמיינים, בנות ובנים, יגיעו לגיבוש כ-700 מועמדים ומתוכם יתחילו את הקורס כ-300 פרחי טיס. הקריטריונים לקבלת גיבוש טיס הם גיל, 17.5-21 שנים, אזרחות ישראלית, פרופיל רפואי 72 ומעלה ללא סעיפים פוסלים לטיס, גובה 1.60 מטר לנשים ו-1.65 מטר לגברים, ויחס משקל גובה תקין.
גיבוש טיס הוא הגיבוש הארוך ביותר בצה"ל, ונמשך חמישה ימים. במהלך הגיבוש, המועמדים עוברים מגוון משימות, להלן סדר היום המקובל:
הגיבוש מתקיים מספר פעמים בשנה, בדרך כלל במהלך החודשים ינואר, פברואר, יולי ואוגוסט.
מי שהשתתף ולא עבר בהצלחה את הגיבוש יכול לצאת לגיבוש טייס חוזר, עם זאת, חשוב לזכור כי הסיכויים לעבור את הגיבוש נמוכים יותר מאשר הסיכויים לעבור את הגיבוש הראשון.
יחד עם כושר גופני ויכולות מנטליות מתאימות, הכנה היא חלק חשוב בהצלחה בגיבוש טיס. חשוב להכיר מראש את השלבים, קראו את כל החומר המתפרסם ודברו עם חברים שעברו את הגיבוש, זהו את נקודות החולשה שלכם וחזקו אותן. קחו בחשבון שהגיבוש לא קל ואפילו קשה לרוב המשתתפים אז היו מוכנים לעבודה קשה.
להלן מספר טיפים להתאמן לגיבוש טיס. כושר גופני: חשוב להתאמן באופן קבוע על מגוון סוגי פעילות גופנית, כולל ריצה, שחייה, כושר אירובי וכושר אנאירובי. חשוב להתאמן על יכולת מנהיגות, למשל על ידי ניהול קבוצות או פעילויות בקהילה.אתם עומדים להיבחן בפתרון בעיות, התאמנו לכך על ידי פתירת תרגילים מילוליים וחשיבה מופשטת. גם עבודה בצוות נבחנת, חשוב להתאמן על יכולת עבודה זו למשל על ידי עבודה משותפת עם חברים או בני משפחה. עמידה בלחץ היא קריטריון חשוב, ככל שניתן התאמנו לכך על ידי חשיפה למצבי לחץ מלאכותיים.

איך אפשר להתכונן לגיבוש?

הכינו את עצמכם מראש: קראו על הגיבוש, הרשמו לקורס הכנה לגיבוש טייס ועבדו על החולשות שלכם. היו מוכנים לעבודה קשה, הגיבוש מאתגר מאוד, חשוב להיות מוכנים לעבודה קשה. לא פחות חשוב מהאימונים היא האמונה שתצליחו, האמינו בעצמכם, קחו בחשבון רגעי משבר והאמינו שהם חולפים וכדאי לתת כל פעם קצת יותר מעצמכם. כאשר הקושי חולף הוא מחזק אתכם לקראת המשימה הבאה.

כמה עוברים גיבוש טיס?

למעלה מ-650 מלש"בים (מועמדים לשירות בטחון) פוקדים את גיבוש הטיס ובכל מחזור כ-300 פרחי טיס חדשים מתחילים את קורס הטיס. שלוש שנים של הכשרה מאתגרת ומיון קפדני מובילות למסדר כנפיים בו זטרקים את הכומתה באוויר כ-40 לוחמי צוות-אוויר חדשים.

מה חשוב לדעת לפני גיבוש טייס?

לפני גיבוש טייס חשוב לדעת מהו גיבוש טייס, לאיזה תפקידים אפשר להגיע, מה הקריטריונים לקבלה לגיבוש ובאיזה משימות ניבחן. חשוב לדעת כיצד להתכונן לגיבוש טייס ובאיזה תחומים כולל פעילות גופנית ועבודה על כישורים אישיים. חשוב שתדעו מה מצפה לכם, לקרא, לשוחח עם חברים ולהשתתף בקורסי הכנה, לפני הגיבוש חשוב שתהיו מוכנים לעבוד קשה ותאמינו בעצמכם, הגיבוש אינו קל ולכן חשוב שתהיו פתוחים לחוויה ייחודית ומאתגרת.

כמה זמן אורך גיבוש טיס?

גיבוש טיס הוא הגיבוש הארוך ביותר בצה"ל, ונמשך חמישה ימים. במהלך הגיבוש, המועמדים עוברים מגוון משימות כולל בדיקות רפואיות, משימות כושר גופני אישיות וקבוצתיות, משימות מנהיגות, חשיבה מופשטת ופתרון בעיות. משימות צוות ומשימות פסיכוטכניות.

איך להגדיל את הסיכוי לעבור גיבוש טייס?

ישנן מספר דרכים להגדיל את הסיכוי לעבור גיבוש טייס, כולל: להלן מספר טיפים ספציפיים שיכולים לעזור לכם לעבור גיבוש טייס: בהצלחה!

האם אפשר לדחות גיבוש טייס?

כן, ניתן לדחות גיבוש טייס. על מנת לדחות את הגיבוש, יש לפנות למרכז השירות של מיטב ולמלא טופס בקשה לדחייה. ישנן מספר סיבות שבגינה ניתן לדחות גיבוש טייס, כולל מצב רפואי. אם אתם נמצאים במצב רפואי שאינו מאפשר לכם להשתתף בגיבוש, דחו את הגיבוש. גם מצב אישי מאפשר דחיה. אם אתם נמצאים במצב אישי, כגון לימודים או עבודה, שאינו מאפשר לכם להשתתף בגיבוש, פנו למרכז השירות של מיטב ובקשו דחייה. אם יש לכם סיבה אחרת שאינה נכללת בסיבות הנ"ל עדין כדאי לפנות למרכז השירות של מיטב ולברר את האפשרויות.
שימו לב שדחייה של גיבוש טייס אינה מובטחת. במיטב יבחנו את הבקשה שלכם ויקבלו החלטה בהתאם לנסיבות ולכן הצטיידו במסמכים המתאימים כגון אישור רפואי או אישור על מצב אישי, הסבירו את הסיבה לדחייה באופן מפורט ומשכנע והיו סבלניים, ייתכן שייקח זמן למרכז השירות של מיטב לקבל החלטה בבקשה שלכם.

מתי גיבוש טיס 2024?

נכון לזמן כתיבת שורות אלו מועדי גיבוש טיס 2024 הם כדלקמן: מועד ראשון: מרץ/אפריל - שבוע לפני חג הפסח, במהלך חופשת בית הספר. מועד שני: ספטמבר/אוקטובר - לאחר חג סוכות. הגיבוש נמשך חמישה ימים, והוא מתקיים בבסיס חיל האוויר חצרים.
כמה מילות סיכום.
בדיוק כמו הקלישאה על מסע בן אלף מייל, גם המיונים והגיבוש מתחילים בצעד קטן, והצעד שלך בשלב הזה הוא הכנה, עוד הכנה ועוד הכנה. כחלק מההכנות לקראת מיוני טיס אנו מציעים הכנה לסימולטור הטיסה אותו תפגוש ביום הראשון שלך בירפ"א. הסימולטור יכין אותך ברמה גבוהה מאוד ויעלה את סיכויי ההצלחה שלך באופן מדהים.
קריאה נוספת קורס טיס בחיל האוויר
לחץ כאן להרשמה