המיון לטיס" content="">
רכישת מנוי
כניסה
X

עדכון בתהליך
המיון לטיס

מתוך רצון לאפשר ליותר בנות להשתלב במסלול קורס טיס גדל מספר המועמדים שהוזמנו למיונים בשנים האחרונות, וטוב שכך. יחד עם זאת הדבר לא נועד כדי לשפר את השורה התחתונה, לא היתה כוונה לשנות את מספר המסיימים את הקורס ורק העומס על ירפ"א גדל. משום כך הוחלט במטה חיל האוויר להגביל את מספר המלש"בים שיגיעו למיוני טיס ל-10,000 בשנה.

בנוסף הוחלט שתהליך המיון יקבל פנים חדשות מבחינת סדר הדברים אך לא מבחינת מהותם, מבחני הסימולטור (יש שניים כאלה במסלול) יופרדו מהמבחנים הפסיכוטכנים וזאת כדי לשכלל את תהליך המיון ולזרזו כשמטרת העל היא לפנות למועמדים שלא ימשיכו הזדמנות להיבחן ביחידות אחרות.

במסגרת השינוי הפרידו בירפ"א בין מבחני הכושר ומבדקי הסימולטור לבין מבחני השאלונים שימולאו רק בשלב מאוחר יותר. בנוסף, הבדיקות הרפואיות המקיפות יתקיימו רק לאחר הגיבוש מכיוון שמיותר לבצע בדיקות כאלה לכמות כל כך גדולה של מלש"בים שבסיכומו של דבר לא יתקדמו לגיבוש.

הסימולטורים, אלה המעוררים את החשש אצל כל מי שמגיע למיונים, הם חלק חשוב וקריטי בתהליך ורבות נאמר ונכתב על מטרותיהם האמיתיות ומה מסתתר מאחורי מבחנים שאורכים מספר שעות כאשר קורס טיס אורך שלוש שנים. אפשר לסכם את עיקר השאלות ברשימה שלהלן:

האם המיונים באמת בודקים את יכולת המועמד להטיס מטוס? האם טייס טוב הוא מי שנולד עם סטיק ביד? האם השתתפות בחוג טיסנאות עוזרת במיונים? האם בקורס טיס יש עדיפות למי ששיחק קודם בסימולטורים?

התשובה לכל השאלות היא חד משמעית, לא. הסימולטורים בודקים תכונות חשובות מאוד למי שרוצה להיום טייס אבל לא את יכולת ההטסה. מטעמים אתיים לא נכנס כאן להסברים מה בדיוק בודקים ולמה משתמשים בסימולטור לשם כך, זה גם לא חשוב להצלחה במיונים, מה שחשוב הוא שצריך להצליח בשני הסימולטורים ואחד החידושים הוא ללא ספק היכולת להתאמן לקראת מבחן הסימולטור שלא מזכיר בשום צורה סימולטורים שאנחנו מכירים באזרחות.

סימולטור ראשון

להבדיל מסימולטור טיסה של מיקרוסופט ודומיו, בסימולטור ירפ"א הראשון אין מטוסים ושדות תעופה אלא רק מסך כחול ומטוס אויב מצויר שהוא נקודה במרחב שעל הנבחן להתייחס אליו כנקודת ייחוס לגובה, מהירות ומסלול הטיסה שלו עצמו. המסך מבלבל ברגע הראשון, הנבחן שואל טת עצמו לא פעם האם הוא יושב בקוקפיט וצופה במטוס אחר או מטיס את המטוס שבתמונה. במהלך האימון והמבחן בירפ"א שנמשך כמעט ארבע שעות נבחן מקבל הדרכה ולאחר מכן ומשימות החוזרות על עצמן שוב ושוב ללא מטרה או תגמול רגשי. זה מעייף, מתסכל, חוזר על עצמו ולא כיפי. הדרך היחידה לעבור את הסימולטור בהצלחה בלי לצאת ממנו מתוסכלים היא להתאמן מראש. טיפ נוסף חשוב למי שלמד פיסיקה חמש יחידות, זכרו את השיעורים שעסקו בתאוצה, הסימולטור רץ במודלים של פיסיקה טהורה.

סימולטור שני

מדובר בסימולטור שונה לחלוטין מהראשון, גם כאן משתמשים בסטיק ומצערת ויושבים מול מסך מחשב אך הפעם הוא יהיה גרפי יותר והמשימות יותר מחוברות למציאות של טיסה קרבית. הסימולטור רחוק מלהיות קל להטסה. תחילת הפעילות כוללת הדרכה בה עוברים בסבלנות מספר שלבי ההיכרות עם ההגאים והמכוונים השונים ומקבלים הסברים על משמעות כל צליל התראה, מחוון ונורית אזהרה. אך בהמשך, השטף האודיו-ויזואלי מציף את הנבחן והוא נדרש להתמודד עם מגוון התראות בזמן אמת. על כל סטיה מגובה, מסלול, מהירות, איום אווירי או קרקעי יש התראה, התחמושת מוגבלת, הזמן קצר, יש הרבה מטרות ורק בחלקן מותר לירות ואם יורים באחרות מאבדים ניקוד.

ההכנה מאפשרת להתאמן מהבית באמצעות סטיק ומצערת בסימולטור בדיוק כמו בירפ"א. מדובר על הכנה אינטנסיבית התואמת את המבחן האמיתי וזה בהחלט משהו שלא כיף לעשותו, אבל הוא נדרש מאוד ועל כך יעידו אחוזי הצלחה הקרובים ל-100%, מי שמתאמן עובר, זו עובדה.

קריאה נוספת הכל אודות סימולטור הטיסה ירפא א'1 ו-א'2
לחץ כאן להרשמה