לדעת על קורס טיס" content="">
רכישת מנוי
כניסה
X

כל מה שרצית
לדעת על קורס טיס



במאמר זה ריכזנו את כל מה שנראה לנו שיכול לעניין את כל מי שאי פעם חלם או שאל את עצמו האם הוא מתאים לקורס טיס. השאלות מחולקות למספר קבוצות שעיקרן, לפני המיון, המיון, אחרי המיון, הקורס ואחרי הקורס.

איך אפשר להגיע לקורס טיס?

לקורס מוזמנים בנים העומדים בקריטריונים והשתתפותם במיונים נחשבת לחובה. בנות יכולות לבקש להתמיין לטיס אך מכיוון שהן מתנדבות, השתתפותן לא נחשבת כחובה והן יכולות לפרוש בכל שלב של המיונים.

המיונים ביחידה הרפואית של חיל האוויר (הגוף האחראי בין השאר על מיוני הטיס בחיל האוויר הנקרא בקיצור ירפ"א וממוקם בתל השומר), כוללים ארבעה שלבים:

שלב ראשון, נקרא גם ירפ"א א'1, כולל מבחן פסיכומטרי ומבחן סימולטור ראשון. שלב זה נמשך כ-6 שעות ובמסגרתו יקראו מרכיבי משקפיים לבדיקת אופטומטריסט ובסיומו יקבל המועמד תשובה האם הוא יוזמן לשלב הבא.

שלב שני, נקרא גם ירפ"א א'2, כולל מבחן 300 שאלות ומבחן סימולטור שני. גם שלב זה נמשך כ-6 שעות ובסיום כל מבחן יודיעו למועמד האם הוא ממשיך הלאה.

שלב שלישי, נקרא גם ירפ"א ב', מתבצע בדרך כלל בשתי פגישות נפרדות, הראשונה נערכת בימים אלה בזום וכוללת ראיון עם פסיכולוג. בסיום שלב זה יחליטו בירפ"א האם המועמד ימשיך הלאה ויודיעו לו טלפונית בדרך כלל בתוך מספר ימים האם יוזמן לבדיקות רפואיות.

חלק רביעי, הגיבוש, נערך בבית ספר לטיסה ונמשך שבוע שלם, ראשון עד שישי וכולל אימונים ואין ספור מיונים ובחינות. מספר ימים לאחר הגיבוש יקבלו החניכים תשובה סופית האם עברו את הגיבוש והם ממשיכים לקורס טיס.

מתי נערכים המיונים לקורס טיס?

מועד תחילת המיון נקבע על פי גיל המלש"ב והלו"ז הפנימי של ירפ"א ומתרכז בשני מחזורים, הראשון בתחילת השנה האזרחית (ינואר-פברואר) והשני באמצע השנה (יוני-יולי). המשך המיונים יתקיים מההלך החודשים שלאחר מכן ויש לא מעט מועמדים המוזמנים מחוץ לחלונות זמן אלה.

מהם תנאי הקבלה לקורס טיס?

פרופיל 97 או פרופיל 82 ללא סעיפים פוסלים לטיס, קב"א 54, דפ"ר 70 ומעלה ומעבר מיונים קדם צבאיים בהצלחה, כולל ציוני יום המאה גבוהים, שדה לפחות 4, פיקוד לפחות 2 וצוות לפחות 4.

איזה מבדקים צריך לעבור לפני קורס טיס?

שלב א' - מבחנים פסיכוטכניים ומבחני סימולטור הנערכים בשני חלקים בירפ"א. שלב ב' - ראיון עם פסיכולוג הנערך כיום בזום ובדיקות רפואית. כנס מקדים לגיבוש, אין חובת השתתפות.

גיבוש הנערך בבית הספר לטיסה ונמשך 5 ימים.

האם מרכיבי משקפיים יכולים להיות טייסים?

כן, במידה ומספר העדשה אינו עולה על 1.75 ומספר צילינדר לא גבוה מ–1.25.

האם מיונים לטיס חוסמים תפקידים אחרים?

p> כן, ומכיוון שמשך המיונים ארוך פועלים בחיל האוויר לשנות את מנגנון המיון כך שמי שלא עומד בקריטריונים ישוחרר בשלב מוקדם ככל שאפשר. כמו כן, במהלך המיונים אפשר להשתתף ביום סיירות אך אם תעברו אותו בהצלחה תוכלו להתמיין לתפקיד ולהגיע לגיבוש רק אם לא תצליחו במיונים לטיס.

האם חובה להשתתף במיונים לטיס?

כן, המיון הינו חובה למי שהוזמן, אך ניתן לוותר על המסלול במהלך הגיבוש. בנות יכולות לוותר בכל שלב. אי התייצבות לא נאכפת על ידי הצבא אבל יכולה להפריע להתמיין לתפקידים אחרים.

מתי נערך הגיבוש לקרוס טיס?

בכל שנה מתקיימים שני מחזורי גיבוש, הראשון כשבוע לפני חג הפסח במהלך חופשת בית הספר (מרץ-אפריל) והשני לאחר חג סוכות (ספטמבר-אוקטובר).

האם בנות יכולות להתמיין לקורס טיס?

בהחלט! אם את מעוניינת לקבל זימון למיונים פני למרכז השירות של מיט"ב ואם יש חל את הנתונים הנדרשים תקבלי זימון מתאים.

האם יש מגבלה למספר הבנות שיכולות להתקבל לקורס טיס?

ממש לא, חיל האוויר מקדם השתתפות של בנות ואין שום מגבלה.

מהו נוהל מצנח זהב?

צה"ל שואף למיין את הטובים ביותר לטיס אך מנסה להתחשב בכך שלא כולם יסיימו את הקורס ועדיין יש לשלבם בתפקידים ראויים ולכן הוחלט באכ"א ב-2019 על "רשת ביטחון" הניתנת לנושרים ממסלול הטיס ומאפשרת להם להיות משובצים ליעד אליו התמיינו במקביל למיונים לקורס הטיס, ואליו התקבלו טרם גיבוש טיס.

היכן מתקיים קורס טיס?

נכון להיום הקורס מתקיים בבסיס חצרים אך בעבר נדד הקורס דרך בסיסים אחרים ובהם סירקין ותל נוף.

כמה פעמים בשנה נפתח קורס טיס?

פעמיים בשנה נפתח קורס טיס כך שיש שני מחזורים בשנה, בהתאמה מתקיימים שני מחזורים גדולים של מיונים, בתחילת ובאמצע השנה האזרחית.

כמה זמן נמשך קורס טיס?

קורס טיס כולל שישה שלבים בני חצי שנה, סה"כ שלוש שנים הכוללים אימונים, הכשרה אווירית, לימודים אקדמאים וקורסים שונים.

השנה הראשונה כוללת בעיקר אימונים קרקעיים אך גם טיסות מיון הקובעות את המגמה אליה יופנו החניכים. בשנה זו נערכת גם הטירונות, סדרות ניווטים, קורס צניחה וקורס קצינים - מסיימי הקורס מקבלים דרגת סגן.

בשנה השנייה והשלישית של הקורס נערכת רוב ההכשרה האווירית ובמשך כל הקורס משולבים לימודים אקדמאים.

מהם שלבי קורס טיס ומה הם כוללים?

קורס טיס מתקיים פעמים בשנה והגיוסים אליו מתקיימים בינואר וביולי.

בקורס שישה שלבים: מכין, בסיסי, ראשוני, מבואות, מסלולים ומתקדם, כל שלב נמשך כ-6 חודשים, בסה"כ שלוש שנים.

שלב 1, "מכין": טירונות 05, לימודים אקדמאים וטיסות על מטוס סנונית. בשלב זה נערכים סינונים שיקבעו את מסלול ההמשך של החניך.

שלב 2, "בסיסי": אימוני חי"ר ובהם סדרות ניווט, מילוט והישרדות, קורס צניחה, קורס קצינים בשילוב לימודים אקדמאים.

שלב 3, "ראשוני": במסגרת שלב זה יחולקו החניכים למגמות קרב, מסוקים, נווטים ומהנדסי טיסה.

שלבים 4 ו-5, "מבואות" ו"מסלולים" או "שנת ההשכלה": זוהי שנת האקדמיה לקראת קבלת תואר ראשון.

שלב 6, "מתקדם": כשמו כן הוא, זהו השלב המתקדם והסופי של הקורס בו יקבלו החניכים מיומנויות טיסה מתקדמות וישלימו את הלימודים האקדמאים.

איזה תפקידים אפשר לקבל בסיום קורס טיס?

קורס טיס מכשיר גם למקצועות נווט ומהנדס טיסה (הנקרא גם "מכונן אוויר") ובמהלך הקורס מחולקים החניכים לשלוש מגמות: קרב, תובלה ומסוקים.

כמה זמן משרתים טייסים?

סה"כ עשר שנים, טייסים נדרשים לחתום קבע למשך 7 שנים מסיום הקורס האורך 3 שנים.

האם טייסים ממשיכים לטוס במילואים?

כן, בהחלט, ומשום כך הם גם עושים הרבה מילואים ועד שלושה חודשים בשנה.

מתי התחילו לטוס בצה"ל?

מייד לאחר הקמת המדינה הוחלט על הקמת צבא סדיר ובמסגרתו הקמת חיל אוויר על בסיס הידע שנצבר בקרב מספר טייסים שהשתתפו בקרבות מלחמת העולם הראשונה במסגרת צבאות זרים. הקורס הראשון התקיים בשנת 1949 ובו השתתפו ארבעה בוגרים שעברו הכשרה ראשונית בחו"ל.

מה ההבדל בין בח"א, כנף, טייסת וגף?

בח"א, בסיס חיל האוויר, הוא בסיס טיסה שהוא גם שדה תעופה צבאי וכולל יחידות נוספות כמו מודיעין, חימוש ועוד. בחיל האוויר שישה בחא"ות הפרושות ברחבי הארץ. לעומת זאת כנף הוא בסיס טיסה שאין בו יחידות נוספות ויש בארץ ארבעה כאלה.

כל בח"א או כנף כולל טייסות כאשר כל טייסת אחראית על סוג מסוים של כלי טיס, אבל לא רק, גם טילים, רחפנים, תחזוקה, רפואה ועוד. בתוך הטייסת קיימת חלוקה לגפים, למשל גף מערכות, גף מודיעין, גף אוויר ועוד.

קריאה נוספת אודות האתר והסימולטור
לחץ כאן להרשמה